راهنمای خرید و استفاده پاورلاین

راهنمای خرید و استفاده پاورلاین یکی از پربازدیدترین مطالب اخیر بوده است.

به طور کلی وقتی شبکه بی‌سیم نمی‌تواند همیشه و همه جا را پوشش دهد و امکان کابل‌کشی شبکه هم وجود ندارد، خرید پاورلاین بهترین کار ممکن است.

امروزه تمایل کاربران به سمت ارتباط بی سیم با تجهیزات شبکه از طریق Wi-Fi سوق پیدا کرده و بسیاری از ابزار آلاتی که روزانه با آنها سر و کار داریم به زیر ساخت شبکه بی سیم مجهزند.

با وجود پیشرفت های صورت گرفته در تجهیزات شبکه بی سیم، اما به دلیل تفاوت های بسیار در ساختار منازل و محل کار و همچنین تفاوت نیاز کاربران، در برخی موارد باید توسعه شبکه بی سیم را در دستور کار قرار داد.

خریداری مودم روتر قوی تر با پوشش دهی محدوده وسیع تر، به کارگیری اکسس پوینت در کنار مودم روتر، افزودن رنج اکستندر به شبکه بی سیم و در نهایت نصب پاورلاین از جمله راهکار های موثر در توسعه شبکه وایرلس به شمار می روند.

شاید بیشتر درباره راهنمای خرید و استفاده پاورلاین باید بدانید.

راهنمای خرید و استفاده پاورلاین
راهنمای خرید و استفاده پاورلاین

پاورلاین چیست؟

«پاورلاین» دستگاهی است که برای ایجاد یا توسعه شبکه محلی در یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با بکارگیری این دستگاه امکان انتقال اطلاعات بر بستر شبکه برق بسته (سیم‌کشی بعد از یک کنتور برق) تا 300 متر در یک ساختمان مهیا می‌شود.

در واقع پاورلاین یک کیت توسعه دهنده شبکه از طریق کابل کشی برق منزل یا محل کار به شمار می رود که به سادگی قابل نصب و استفاده است.

به شرطی که از روند فعالیت و محدودیت های آن مطلع باشید و بدانید که در چه مواقعی می توان با خیال آسوده از Power Line بهره برد.

پاورلاین به طور کلی از نظر ظاهری شباهت بسیاری با رنج اکستندر های مرسوم دارد، اما در حقیقت ساختار به کارگیری آنها بسیار متفاوت است.

راهنمای خرید و استفاده پاورلاین
راهنمای خرید و استفاده پاورلاین

راهنمای خرید و استفاده پاورلاین

به طور کلی در نصب PowerLine محدودیت های بیشتری وجود دارد، اما عملکرد نهایی آن در صورت فراهم بودن زیر ساخت ها به مراتب مفیدتر از سایر راهکار های مشابه است.

مهم ترین مزایای به کارگیری پاورلاین در توسعه شبکه سیمی و وایرلس شامل Data Loss کمتر (از دست رفتن داده) و سرعت بیشتر نسبت به سایر راهکار ها می شود.

کیت PowerLine شامل دو قطعه فرستنده و گیرنده (مبدا و مقصد) می شود که یکی از آنها داده ها را از مودم روتر دریافت و به سمت پاورلاین مقصد ارسال می کند.

پاور لاین گیرنده نیز پس از دریافت بسته های داده، آنها را در اختیار تجهیزات در دسترس قرار می دهد.

با استفاده از این تکنولوژی، امکان اتصال به اینترنت دستگاه‌هایی که در محدوده سیگنال بی‌سیم روتر‌ها قرار ندارند فراهم می‌شود.

این نوع کاربری موجب شده تا از پاورلاین به عنوان جایگزینی برای Wi-Fi یاد شود.

پیاده‌سازی الگوریتم‌های رمزگذاری روی داده‌ها یکی از امکانات بالقوه پاورلاین‌ها است که از سرقت اطلاعات جلوگیری می‌کند.

همچنین برخی از پاورلاین‌ها به قابلیت ذخیره انرژی مجهز شده‌اند که موجب می‌شود تا در حالت بیکاری، تا 75 درصد از مصرف انرژی آنها کاسته شود.

روش کار پاورلاین ها

از پاورلاین‌ها می‌توان برای توزیع اینترنت در یک ساختمان، اشتراک‌گذاری محتوای صوتی و تصویری، بکارگیری در ایجاد یک شبکه ارتباطی با دوربین‌های مداربسته، ایجاد سیستم تلفن تحت شبکه و در نهایت، پیاده‌سازی یک شبکه محلی استفاده نمود.

راهنمای استفاده پاورلاین

پاورلاین بسته های داده را از طریق کابل LAN و از یک مودم روتر دریافت کرده و سپس بسته های داده را از مسیر کابل کشی برق به سمت پاورلاین مقصد ارسال می کند.

پاورلاین مقصد نیز داده دریافتی را از طریق کابل LAN یا ارتباط وایرلس در اختیار دستگاه های موجود در محدوده قرار می دهد.

روش کار PowerLine بسیار ساده است، به شرطی که زیر ساخت های لازم در کابل کشی برق منزل یا محل کار شما فراهم باشد.

البته فراهم ساختن زیر ساخت مورد نیاز برای به کارگیری PowerLine چندان سخت نیست و با اندکی اصلاحات در سیستم کابل کشی برق می توان به هدف خود رسید.

در نهایت بدون در نظر گرفتن محدودیت های پوشش دهی شبکه بی سیم در Dead Zone، امکان ارائه اینترنت و شبکه سیمی و وایرلس به وجود می آید.

پاورلاین کجا به درد می خورد؟

شما می‌توانید پاورلاین خود را در هر مکان و بدون هیچ محدودیتی استفاده کنید .تنها دو نکته را باید مد نظر داشته باشید.

1- جهت دسترسی آسان به شبکه فعلی، آداپتور پاورلاین پایه (BASE) را باید در محلی نزدیک به روتر به پریز برق متصل کنید.

2- آداپتورها را باید به پریزهایی مجزا و به دور از لوازم برقی پرمصرف (همانند ماشین لباسشویی یا هیتر برقی) متصل کنید.

همچنین آداپتورها را نباید با استفاده از محافظ‌های الکتریکی یا سه‌راهی به برق متصل کنید؛ چون ممکن است این وسایل از فعالیت فرکانس‌هایی که توسط استاندارد HomePlug مورد استفاده قرار می‌گیرند، جلوگیری نمایند.

در استفاده از پاورلاین، حالت ایده‌آل آن است که هر دو آداپتور را در مدار الکتریکی یکسان قرار دهید.

ارتباط میان دو مدار الکتریکی متفاوت مانند دو واحد از یک ساختمان که کنتورهای جداگانه دارند، قدرت سیگنال‌های ارسالی را کاهش می‌دهد.

راهنمای خرید پاورلاین

برای راهنمای خرید و استفاده پاورلاین اینجا را مشاهده نمایید.

مزایای خرید پاورلاین

یکی دیگر از مزایای خرید پاورلاین این است که، زمانی که اولین آداپتور پاورلاین را به روتر وصل کردید، می‌توانید به راحتی آداپتورهای بیشتری را در نقاط دیگر منزل خود اضافه نمایید.

تکنولوژی MIMO

تکنولوژی چند ورودی/ چند خروجی که بیشتر به عنوان MIMO شناخته می‌شود،به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعات بیشتری را در زمان کمتری انتقال دهید.

به کمک این تکنولوژی از بازی‌های آنلاین و جا به جایی فایل‌های بزرگ لذت ببرید.

تکنولوژی HomePlug AV2

تکنولوژی Homeplug AV2 به شما امکان می‌دهد که از Powerline خود بهترین استفاده را ببرید.

این تکنولوژی موجب می‌شود که هر پریز برق شما، قادر به تامین سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه باشد و بتوانید از پخش بدون وقفه و باکیفیت تصاویر حتی باکیفیت HD و 4K بهره‌مند شوید.

قابلیت  HomePlug همچنین دارای حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی است که می‌تواند مصرف برق خود را تا 85٪ کاهش دهد

در مقایسه با آداپتورهای غیر AV2 باعث می‌شود که Powerline یک‌راه ارزان‌تر برای بهبود اتصال شبکه خانگی شما باشد.