سئو یکی از زیرمجموعههای دیجیتال مارکتینگ است که اگر در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشید، ناگزیر هستید برای یادگیری آن وقت بگذارید.
احتمالاً شما هم چنین جملاتی (یا مشابه آنها) را زیاد شنیدهاید:
«شما باید روی سئو سرمایه گذاری کنید.»
«شما دیده نمیشوید؛ اگر در صفحهی اول گوگل نباشید اصلاً حضور شما در فضای آنلاین بیهوده است.»
«چرا سئوکار نمیآورید تا مسئولیت بهینه سازی سایت شما برای موتورهای جستجو را به عهده بگیرد؟»
«اگر سایت … هنگام جستجوی کلمه … در صفحهی اول گوگل میآید، به خاطر یک سری تکنیک است. اسم این تکنیک ها سئو است.»
«الگوریتمها عوض شده. کافئین؟ پاندا؟ مرغ مگس خوار؟ کبوتر؟ سیستم دیپ مایند؟»
«ما میتوانیم شما را به صفحهی اول موتورهای جستجو بیاوریم. مطمئن باشید این منطقیترین سرمایه گذاری شماست.»
بلکه هدف اصلی ما، آشنایی دوستان متممی با کلیات SEO و برخی از پایهایترین تکنیک های سئو است. تا هم بتوانند کارهای ساده و اولیهی سئو برای سایت یا وبلاگ خود را مدیریت کنند و هم در صورت علاقه، مسیری برای مطالعه و یادگیری بیشتر سئو پیش روی آنها ترسیم شود.
Table of Contents
چه چیزهایی با سئو اشتباه گرفته میشوند؟
گاهی اوقات، کسانی که با SEO آشنا نیستند، آن را به عنوان یک جانشین رایگان برای بازاریابی و تبلیغات در نظر میگیرند.
اما باید به خاطر داشته باشیم که توجه به اصول سئو اگر به شیوهای علمی و دقیق و تخصصی انجام شود، اتفاقاً راهکاری زمانبر، دشوار و گرانقیمت است.
کسب و کاری که میخواهد در موتورهای جستجو وضعیت مطلوبی داشته باشد، باید نکات بسیاری را رعایت کند که موارد زیر، تنها بخش کوچکی از آنهاست:
تولید دائمی محتوای اصیل و بدون کپی کاری (درس مرتبط: تولید محتوا)
به روز کردن محتوای قدیمی بر اساس اطلاعات و نیازهای جدید
ایجاد حس رضایت در خوانندگان و کاربران
قانع کردن بازدیدکنندگان به اینکه مدت بیشتری را در سایت شما بگذرانند
همهی این کارها، هزینهبر هستند و همیشه و هر روز بخشی از وقت و منابع شما را به خود اختصاص خواهند داد.
SEO همچنین، یک کمپین تبلیغاتی نیست که به عنوان یک پروژه با بودجهای مشخص و در یک محدودهی زمانی مشخص، اجرا شود.
همچنانکه یک مجموعه تکنیک و اصول فنی هم نیست.
بلکه نوعی نگرش به محیط وب و تولید محتوا و شکلی متفاوت از حضور در فضای آنلاین است.
اگر چنین نگاهی را باور نداشته باشیم، به احتمال زیاد SEO به یکی از شیوههای قدرتمند برای هزینه کردن بیفایدهی پول و منابع کسب و کار ما تبدیل خواهد شد.
سوال : هدف ما در درس سئو چیست؟
جواب : افزایش بازدید گوگل به روش درست
اهمیت سئو | چرا سئو مهم است؟
به دلایل زیر سئو مهم است:
افزایش ترافیک وبسایت
بدیهیترین نکتهای که میتوان به عنوان مزیت سئو و اهمیت استفاده از تکنیکهای سئو مطرح کرد، افزایش ترافیک وبسایت شماست.
نمیتوانید برای همیشه، روی بازدیدکنندگان دوست و آشنا و معرفی وبسایت و مطالبتان توسط آنها حساب باز کنید. حتی بک لینک های سایت های دیگر هم، ظرفیت محدودی دارند.
هر روز و هر شب هم نمیتوانید در استوریهای اینستاگرام مخاطبان خود را با گفتن جملههایی مانند اینکه «لمس کنید» و «بالا بکشید» به سایتتان هدایت کنید.
بهترین دوستی که میتواند همیشه مراقب شما باشد و مطالبتان را بیچشمداشت به دیگران معرفی کند، گوگل است.
اگر در پرترافیکترین سایتها هم، بنر تبلیغاتی داشته باشید یا در مقالههای خود (در قالب توصیهی دوستانه به مخاطبان یا مثلاً رپورتاژ آگهی) به شما لینک بدهند، در نهایت، درصدی از ترافیک آن سایتها را جذب خواهید کرد.
اما وقتی برای سئو وقت میگذارید، درصدی از کل جمعیت جستجوگر آنلاین را که اتفاقاً دقیقاً در جستجوی حرفهای شما هستند جذب میکنید. ضمن اینکه این سهم نیز، با تلاش و کوشش شما میتواند افزایش پیدا کند.
همانطور که در درس رتبه کلمات کلیدی گفته شده، رابطهی میان جایگاه شما در صفحه نتایج جستجو و ترافیک ورودی از طریق سئو، غیرخطی است. یعنی یک تغییر کوچک در جایگاه، میتواند تغییری بزرگ در ترافیک ایجاد کند.
با کوچکترین تغییر، تفاوتی جدی در ترافیک ایجاد میشود.
اعتماد بیشتر بازدیدکنندگان
بازدیدکنندهای که خودش مطلبی را جستجو میکند و به شما میرسد، معمولاً در مقایسه با کسی که شما به هر روش دیگر، از او خواهش میکنید به سایتتان سر بزند، به سایت شما اعتماد بیشتری خواهد داشت (به فرض اینکه با یک مطلب ضعیف و غیرمستند و تجاری با هدف فریب مخاطب، روبرو نشود و حسن نیت شما را حس کند).
اینکه مخاطب حس کند خودش در فضای وب جستجو کرده و مطالب شما را یافته و کشفکرده است، از نظر ماهیت کاملاً با اینکه حس کند توسط شما به سایت هدایت شده است تفاوت دارد.
ممکن است با خود بگویید، وقتی کسی من را میشناسد یا مثلاً در شبکه های اجتماعی حرفهایم را دنبال میکند، به پیشنهادم هم اعتماد خواهد کرد.
این حرف درست است. اما فراموش نکنید که در این حالت، شما دارید اعتبار خود را خرج محتوای خود میکنید. در حالی که وقتی برای تولید محتوا زحمت کشیدهاید و معتقدید که واقعاً حرفهای مفید و ارزشمندی مطرح کردهاید، چرا نباید محتوای شما برای افزایش اعتبار شما خرج شود؟
سئو، اعتبار سایت شماست
فرض کنید سایت یا وبلاگ خود را به یک نفر معرفی میکنید و او میخواهد اعتبار سایت شما را بررسی کند.
قاعدتاً او – اگر فرد متخصصی باشد – حداقل سه روش را بهکار خواهد گرفت:
- چند مورد از مطالبتان را میخواند (ارزیابی مستقیم محتوا)
- رتبه الکسای سایت شما را چک میکند (به عنوان برآوردی از میزان مخاطبانتان)
- جستجوی چند کلمه کلیدی مرتبط با موضوع سایتتان
ممکن است در مورد رتبه الکسا، بتوانید این بهانه را بیاورید که مطالبتان تخصصی است و مخاطبان کمی دارد و نباید کسی انتظار مخاطبان انبوه داشته باشد؛ اما اینکه گوگل هم حاضر نیست مطالب شما را به دیگران پیشنهاد کند، دیگر به سادگی قابل پذیرش نیست.
جملهی «سئو هم به هر حال یک سری تکنیک است» حدود پنج یا ده سال پیش معنا داشت. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هر روز بیشتر از پیش قدرتمند میشود و پیشنهاد نشدن توسط موتورهای جستجو میتواند تا حدی به این معنا باشد که شما به نیازها و دغدغههای مخاطبان در فضای آنلاین توجه ندارید و برای دل خودتان مینویسید.
کمک به حفظ رتبه الکسای سایت شما
هر چقدر هم که بگوییم رتبه الکسا مهم نیست و ارزش آن، امروز کمتر از گذشته است (که واقعاً چنین است) باز هم، همانطور که کمی بالاتر گفتیم، الکسا یکی از معیارهای قضاوت اولیه در مورد سایت شماست.
از این منظر میتوان رتبهی الکسا را به تأثیرگذاری اولیه در مهارت ارتباطی تشبیه کرد: ما انسانها، فراتر از کیف و کفش و لباسمان هستیم؛ اما این را هم میدانیم که در نخستین نگاه، همین معیارها روی قضاوت دیگران تأثیر میگذارد و برای اصلاح آنها، به زمان و صرف انرژی نیاز داریم.
پس با وجودی که رتبهی الکسا نباید دغدغهی اول ما باشد، منطقی است که جایی را در میانه یا انتهای فهرست دغدغههایمان، به آن اختصاص دهیم.
کم نیستند کسانی که فکر میکنند الکسای سایت یا وبلاگ، نشانهای از میزان فعالیت صاحبان سایت و وبلاگ است و برای حفظ رتبهی الکسا، باید پیوسته مطالب جدید بنویسند و منتشر کنند.
بحثی در این نیست که نشر دائمی مطلب و بهروز کردن محتوا، میتواند مخاطبان شما را حفظ و Engage کرده و به تبع آن، رتبه الکسای شما را نیز بهبود دهد.
اما این هم که با به روز نکردن سایت و وبلاگ، رتبهی شما نابود شود و دیگر هیچکس از سایتتان بازدید نکند، قابل قبول نیست.
اگر بخشی از ترافیک سایت شما توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو تأمین شود، وقتی سایت را بهروز نمیکنید، صرفاً فاصلهی بازدید مخاطبان دائمیتان افزایش پیدا میکند (دیر به دیرتر به سایت سر میزنند، چون میدانند دیر به دیرتر، تغییری ایجاد میشود).
اما در عین حال، ترافیک ورودی موتورهای جستجو، میتواند رونق سایت شما را تا حد خوبی حفظ کند.
وقت گذاشتن برای سئو، یک سرمایه گذاری بلندمدت است
جایگزینهای سئو چه هستند؟
- میخواهید روی سایتهای دیگر، بنر تبلیغاتی بگذارید؟
- میخواهید در پستهای شبکه های اجتماعی، بازدید از سایت خود را تبلیغ کنید؟
- میخواهید به گوگل پول بدهید تا شما را در قالب Google AdWords (با نرخهای دلاری که میدانیم و میشناسیم) تبلیغ کند؟
- میخواهید ایمیل مارکتینگ انجام دهید؟
- آیا میخواهید به سایتهای دیگر پول بدهید تا برای شما، محتوای حمایتشده (Sponsored Content) منتشر کنند؟
- میخواهید روی کانال تلگرام پست بگذارید و بخشی از مخاطبان را به سایتتان هدایت کنید؟
هیچیک از اینها، روشهای نادرستی نیستند. اما باید به خاطر داشته باشید که ویژگی مشترک آنها، مقطعی بودنشان است. شما بودجهای را در نظر میگیرید و تا زمانی که آن بودجه صرف شود، تبلیغ کردن هم ادامه پیدا میکند.
برای اینکه مخاطبان رسانه های اجتماعی را هم به سایت خود هدایت کنید، لازم است پیوسته محتوای جدید تولید کنید (نمیتوانید هر روز بیمقدمه، دوباره لینک مطالبتان را بازنشر کنید و از دیگران بخواهید روی آن کلیک کنند).
مزیت سرمایهگذاری روی سئو این است که اثر آن، در بلندمدت باقی میماند و تلاش برای حفظ جایگاه در صفحه نتایج جستجو هم، کمتر از آلترناتیوهای دیگر، وقت و پول و منابع شما را به خود اختصاص خواهد داد.
سه منشاء اصلی ترافیک وب سایت چیست؟
جستجوی مستقیم در گوگل
شبکه های اجتماعی
رپورتاژ آگهی
الگوریتمهای گوگل
حتما اسم الگوریتمهای گوگل به گوشتان خورده! الگوریتم پاندا، پنگوئن، مرغ مگسخوار، رنکبرین، کبوتر، الگوریتم گورخر و پیج لایوت.
الگوریتم های گوگل به دو دسته تقسیم می شوند، الگوریتم های اصلی که در واقع جز هسته اصلی گوگل هستند و بر اساس پارامترهای مختلف سایت های اینترنتی را رتبه بندی می کنند و الگوریتم هایی که به صورت جانبی برای شناسایی سایت های اسپم و یا بهبود نتایج جستجو و بهینه سازی پرس و جوهای کاربران استفاده می شوند، برخی از الگوریتم های دسته دوم عبارتند از:
- الگوریتم گوگل پاندا
- الگوریتم گوگل پنگوئن
- الگوریتم مرغ مگس خوار
- الگوریتم گورخر
- الگوریتم کبوتر
- الگوریتم Page Layout
- الگوریتم رنک برین
- الگوریتم PayDay Loan
- الگوریتم Page Authority
- الگوریتم کافئین
- الگوریتم mobilegeddon
هر کدام از این الگوریتم ها دستورالعملی را به اجرا در می آورند و نکاتی برایشان دارای اهمیت است، در زیر به توضیح هرکدام ازالگوریتم های بالا می پردازیم:
1- الگوریتم پاندا ( مهم ترین الگوریتم در آموزش سئو )
پانداها شخصیت آرام و کتابخوانی دارند، بنابراین به راحتی میتوانید تصور کنید روزانه تعداد زیادی پاندا در حال خواندن محتوای وبسایت شما هستند.
حتما بارها و بارها این را شنیده اید که در اینترنت مطالب به راحتی کپی میشود و در سایتی دیگر قرار میگیرد. خوب این عمل فرآیند سئو را دچار اختلال میکرد و سایت های با کیفیت و دسته اول واقعا در میان انبوهی از سایت ها ناپدید میشدند و جایگاه خاصی نداشتند. تا اینکه الگوریتم پاندا به یاری آن ها شتافت. به این صورت که خزنده های این الگوریتم مدام به دنبال مطالب و محتوای دسته اول است و دیگر سایت ها را که مطالب را کپی میکنند را شناسایی و از لیست جستجو حذف می کند.
پانداها از چه محتوایی خوششان نمیآید؟
- محتوای خلاصه شده و ناقص
- تکرار حرفهای قبلی با کپی کردن محتوا
- جمعآوری و گلچین کردن محتوا
- غالب بودن آگهی یک صفحه بر محتوای تولید شده
- ناهماهنگی محتوا با گوگل
الگوریتم پنگوئن (دومین الگوریتم آموزش سئو )
ویژگیهای شخصیتی : اهل پیوند صمیمی/متنفر از تکرار کلمات/درونگرا
زمانی لینک های اسپم تمامی اینترنت را گرفته بود و جعل در اعتبار لینک ها کاربران را به شدن آزار می داد. الگوریتم پنگوئن وظیفه شناسایی لینک های اسپم و سایت هایی را که برای بهبود رنکینگ خود بکلینک خریداری میکنند به عهده دارد.
لینک های اسپم باعث می شدند کاربران با سرچ کردن به مقصد واقعی خود نرسند. مثلا با سرچ عنوان مورد نظر وارد جایی می شدند که به هیچ عنوان ارتباطی نداشت و از هدف دور می شدند. همانطور که میدانیم گوگل برای سایتی که تعداد لینک ورودی به آن از سایتهای دیگر بیشتر باشد امتیاز بالاتری قائل شده و آن را در رتبههای بالاتر جستجو قرار میدهد. این عمل باعث شده بود تا افرادی سودجو به صورت فلهای اقدام به قرار دادن لینک وبسایت های دیگر کرده و بابت آن پول دریافت کنند.
اگر پیوند پنگوئنها در صفهای طولانی شما را به یاد پیوندها و لینکها در دنیای وبسایتها میاندازد خوب است بدانید پنگوئنها از هر نوع پیوند یا لینکی خوششان نمیآید. آنها به دنبال لینکهای طبیعی و معتبرند و وبسایتهایی با لینکهای اسپم و غیر مرتبط را جریمه میکنند.
الگوریتم مرغ مگسخوار ( سومین الگوریتم آموزش سئو )
ویژگیهای شخصیتی : دقیق/سریع/جدی
روزهای بدون مرغ مگسخوار گوگل چگونه گذشت؟!
به یاد آوردن روزهایی که نمیتوانستیم منظورمان را به گوگل بفهمانیم خیلی سخت نیست.
همهی ما تجربهی سرچ کردن و سردرآوردن از سایتهای اسپم و بدون ربط را داشتهایم، همانوقتها بود که غول چراغ جادوی گوگل متوجه شد کاربرها همیشه با کلمات کلیدی مشخص خواستهشان را نمیگویند، همان وقتها که گوگل وقتی با یک جمله مواجه میشد دست و پایش را گم میکرد و حتی حروف اضافه را به عنوان کلمات کلیدی به حساب میآورد و تا به خودمان میآمدیم، میدیدیم داریم وسط یک متن بیربط دست و پا میزنیم و هر چند ثانیه هم پیامهای تبلیغاتی مثل مشتهای جانانه به سر و صورتمان میخورد و بعد از سرچ کردن با بدنی کوفته و کتک خورده از پای سیستم بلند میشدیم و به این نتیجه میرسیدیم که گوگل، زبان ما را نمیفهمد و چراغ جادویش از کار افتاده است. همهی ما این روزها را به یاد میآوریم.
همکاری گوگل با مرغ مگسخوار
بعد از گذشت آن روزهای سخت، گوگل از سریعترین و بادقتترین پرنده یعنی مرغ مگسخوار دعوت به همکاری کرد.
تمرکز اصلی مرغ مگسخوار گوگل، بر مفهوم عبارتهاییست که کاربرها سرچ میکنند.
این الگوریتم میتواند با دیدن هر کلمه، تمام کلمات مترادف و مرتبط با آن را در سریعترین زمان ممکن پیدا کند و با دقت بالا شما را به خواستهتان برساند.
او به دنبال کشف روابط معنایی بین کلمات و ساختن شبکههای معناییست. در واقع این الگوریتم به شما اجازه میدهد تا با خیال راحت صندلیتان را مقابل صندلی آقای گوگل بگذارید و با هم گفت و گو کنید. این الگوریتم بیشتر به تجزیه و تحلیل عبارات جستجو شده توسط کاربران می پردازد تا گوگل با این کار بتواند نتایج بهتری را به کاربران نمایش داده و نتایج خود را بهبود بخشد.
در واقع این الگوریتم تاثیر مستقیمی در نتایج رتبه بندی ندارد و صرفا عباراتی را که کاربر جستجو کرده بررسی می کند و بر اساس خواسته های کاربر سعی می کند بهترین نتیجه را نمایش دهد.
چه طور با بهبود سئوی سایت، نظر مرغ مگسخوار را جلب کنیم؟
- مثل رباتها فکر نکنید!
- انکر تکستها را جدی بگیرید!
- زبان (Schema) نشانهگذاری استاندارد را فراموش نکنید!
الگوریتم گورخر
ویژگیهای شخصیتی : علاقهمند به خرید اینترنتی/حساس و زودرنج
این الگوریتم جهت کیفیت سنجی فروشگاه های اینترنتی طراحی و اجرا شد و جلوی ترویج و گسترش فروشگاه های اینترنتی تقلبی را میگیرد. طراحی سایت به صورت واکنش گرا یا ریسپانسیو، داشتن بارکد برای تمامی کالاها، استفاده از کوپن های تخفیف برای تشویق کاربران به خرید این محصولات، ایجاد مقایسه با کالاهای موجود در سایتهای دیگر، کم شدن مراحل خرید و راحتی خریدار، وجود قیمت روی کالاها، وجود آدرس معتبر برای فروشگاه و … عواملی هستند که گوگل در این الگوریتم خود به آنها توجه میکند.
فروشگاه اینترنتی ایدهآل از نظر الگوریتم گورخر گوگل
اولین و مهمترین مساله برای هر فروشگاه اینترنتی مسالهی اعتمادسازیست، پس برای عبور از اولین مرحلهی اعتمادسازی و حفظ امنیت و تایید هویت، گواهینامهی الکترونیکی SSL را داشته باشید.
دومین راه اعتمادسازی این است که راههای ارتباط و تماس و آدرس فیزیکی
شرکت یا فروشگاه را در سایت قرار دهید. سومین راه این است که مشخصات محصول
با برچسب خرید روی کالاها درج شده باشد و از همه مهمتر این که کالاها به
موقع به دست مشتریها برسند و همچنین امکان رهگیری محصولات خریداری شده
برای مشتریها وجود داشته باشد.
برای ساخت یک تجربه خرید خوب میتوانید از پشتیبانی آنلاین و بیست و چهار ساعته که همیشه آمادهی کمک به مشتریهاست استفاده کنید.
مسیر خرید باید کوتاه و ساده باشد و اطلاعات خصوصی کاربرها حفظ شود.
همچنین با استفاده از کدهای تخفیف میتوانید انگیزهی خرید را در کاربرها
افزایش دهید.
رعایت کردن موارد بالا، فروشگاه اینترنتی شما را به محیطی
خوب و سالم برای خرید امن تبدیل میکند، اما الگوریتم گورخر به شدت با
سایتهای کلاهبردار فروش اینترنتی که بیش از هفتاد درصد فروشگاههای
اینترنتی را شامل میشوند برخورد میکند.
الگوریتم کبوتر گوگل ( بخش جالب آموزش سئو )
ویژگیهای شخصیتی : علاقهمند به مکانهای آشنا/طرفدار صلح و نزدیکی
صورت مساله اصلی موتور جستجوی گوگل الگوریتم کبوتر است. این الگوریتم به زبان ساده به شیوه زیر عمل میکند. اطلاعات وبسایتهای اینترنتی در قفسهای داده قرار میگیرند و در هر قفس تعدادی کبوتر وجود دارد که به بررسی محتوای این سایتها و مقایسه آنها با کلمه کلیدی جستجو شده میپردازند. هر بار که مطلبی مناسب کلمه کلیدی پیدا کنند یک بار به آن نوک میزنند. صفحاتی که بیشترین مقدار نوک به آنها خورده شده باشد در گوگل بالاتر نشان داده میشوند.
الگوریتم پیج لایوت
ویژگیهای شخصیتی : متنفر از تبلیغات زیاد / مبارز و جریمهکننده/ نجاتدهنده
تصور
کنید وارد سایتی شدهاید که از در و دیوارش پاپاپ و پاپباکس میبارد.
تبلیغات بنری بالا و پایین صفحه به شما چشمک میزنند و تمام صفحه با
لینکهای عجیب و غریب پر شده! به عنوان یک کاربر چه احساسی خواهید داشت؟
آیا حس نمیکنید وارد یک تونل وحشت بیپایان شدهاید؟ وظیفهی الگوریتم پیج
لایوت (Page Layout) نجات کاربرها از این تونل وحشت است. به این دلیل که
هر کاربری حق دارد تجربهی خوبی از بازدید سایت شما داشته باشد، پس برای
این که جریمههای الگوریتم پیج لایوت گریبان سایت شما را نگیرد، اعتدال را
رعایت کنید.
تبلیغ خوب است اما به اندازهی کافی و در مکان مناسب! پس
در هر صفحه فقط یک یا دو تبلیغ قرار بدهید، جوری که برای مخاطب آلودگی
دیداری ایجاد نکند. حواستان باشد کاربر حق دارد نخواهد تبلیغ شما را ببیند
بنابراین با اضافه کردن گزینهی بستن تبلیغات این حق را به او بدهید. مطمئن
باشید ساختن یک تجربهی خوب برای کاربر به نسبت پولهایی که بابت تبلیغات
بیش از حد دریافت میکنید، سرمایهی بیشتر و ارزشمندتری برای وبسایت شما
ایجاد خواهد کرد.
رنک برین
ویژگیهای شخصیتی : عاقل / بالغ / حساس به قضاوت دیگران / اهل تغییر و پیشرفت
شاید جذابترین الگوریتم گوگل، الگوریتم رنک برین (Rank Brain) باشد. الگوریتمی که تا حدی رفتاری مشابه با الگوریتم مرغ مگسخوار دارد و هر بار که شما عبارتی را سرچ میکنید، مانند مرغ مگسخوار به دنبال مفهوم پشت عبارت میگردد اما به شکل گستردهتر و کاملتر! الگوریتم رنک برین مثل یک انسان رفتار میکند و از تجربیات گذشته برای رشد استفاده میکند و میتوان گفت از آن دست انسانهاییست که خیلی به رفتار و قضاوت سایر انسانها اهمیت میدهد و مدام در حال آنالیز رفتارهای کاربران است تا خودش را بر اساس آن تغییر دهد.
الگوریتم PayDay Loan
اتفاق افتاده است که کلمه کلیدی را جستجو کردید و وارد سایتی شدید اما محتوای مورد نظر را پیدا نکردید. یک سری سایت هایی هستند که کلمات کلیدی پرکاربرد را برای سایت خود و صفحات آن استفاده می کنند تا جستجو ها را از آن خود کنند. این الگوریتم با این سیستم مبارزه می کند.
الگوریتم Page Authority
اعتبار سنجی و قدرت سنجی وب سایت شما، به این مفهوم که سایت با استفاده از فاکتورهای مختلفی نظیر کیفیت محتوا، میزان لینک ورودی از سایتهای دیگر، تعداد بازدید کننده و زمانی که بازدیدکنندهها در سایت شما میگذرانند میزان قدرت صفحه وبسایت مشخص شده و در رتبه آن در گوگل تاثیرگذار است.
الگوریتم گوگل کافئین
این الگوریتم مانند مرغ مگس خوار است و روی عبارات جستجو شده برای بهبود بخشیدن جستجوها بوجود آمده است با این تفاوت که نگاهش روی شبکه های اجتماعی نیز بنابراین در حال حاضر فعالیت در شبکه های اجتماعی به میزان زیادی روی سئوی سایت تاثیر مثبت دارد.
الگوریتم mobilegeddon
با توجه به گسترش استفاده از تلفن های همراه توسط کاربران اینترنتی، گوگل جدیدترین الگوریتم خود را اعلام کرد. این الگوریتم جزء جدیدترین الگوریتم های گوگل به حساب می آید که در اردیبهشت امسال اعمال گردیده است. سایت هایی که در صفحات تبلت و گوشی های همراه به خوبی نمایش داده نمی شوند به تدریج از نتایج جستجو حذف خواهند شد.
انواع seo
سئو داخلی سایت و سئو خارجی چه هستند و چه تفاوتی دارند؟
معمولاً در نخستین گامهای آشنایی با موتورهای جستجو و مباحث مربوط به سئو، دو اصطلاح را زیاد میخوانید و میشنوید: سئو داخلی و سئو خارجی.
این درس به تعریف و توضیح این دو اصطلاح اختصاص یافته است.
لازم به تأکید است که برای تکنیکهای سئو داخلی و خارجی درسهای جداگانهای در نظر گرفته شده و خواهد شد. بنابراین درس حاضر، صرفاً به توضیح چهار نکتهی کلیدی محدود شده است:
- آیا فهرست معتبری از فاکتورهای مهم در سئو وجود دارد؟
- طبقهبندی فاکتورها و تکنیکهای سئو
- تعریف سئو داخلی سایت
- تعریف سئو خارجی سایت
آیا فهرست معتبری از فاکتورهای مهم در سئو وجود دارد؟
کافی است با عبارت SEO Ranking Factors در گوگل جستجو کنید تا دهها هزار مطلب و نوشته در این زمینه پیدا کنید (مثلاً فهرست Backlinko).
همانطور که در تاریخچه سئو و موتورهای جستجو توضیح دادیم، الگوریتمهای جستجو، خصوصاً موتور جستجوی گوگل، به تدریج از شکل سادهی مکانیکی (در حد بررسی کلمات کلیدی) به الگوهای بسیار پیچیدهی هوشمند و تطبیقپذیر رسیدهاند.
به این معنا که کسی که به سراغ جستجو با گوگل میرود، با یک ماشین یادگیرندهی قدرتمند رفته که با هر سرچ کاربران، نسبت به لحظهی قبل، هوشمندتر میشود و خود را با شرایط محیطی جدید (شامل محتوای وب و نیازهای کاربران) بیشتر و بهتر تطبیق میدهد.
طبقهبندی فاکتورها و تکنیکهای سئو
با توجه به تعداد و تنوع فاکتورهایی که به نظر میرسد در سئو مهم هستند، لازم است که آنها را طبقهبندی کنیم تا استفاده از این فاکتورها و بهکارگیریشان سادهتر باشد.
این نوع طبقهبندیها کاملاً سلیقهای هستند و شما هم بسته به تجربهی خود میتوانید طبقهبندی مناسبی را طراحی کنید و بهکار بگیرید.
مثلاً ما در متمم دو نوع طبقهبندی داریم:
- فاکتورهای ساختاری در مقابل فاکتورهای محتوایی (که طبیعتاً بر اساس آنها، تکنیکهای ساختاری و تکنیکهای محتوایی هم شکل میگیرند).
- فاکتورهای سئوی تولید محتوا در مقابل فاکتورهای سئوی بازسازی و بازآفرینی محتوا (که اینها هم طبیعتاً تکنیکهای خودشان را به همراه میآورند).
اما در میان انواع دستهبندیهای قابل تصور، یکی از رایجترین و شناختهشدهترین دستهبندیها، تقسیم اصول و تکنیکهای سئو به دو دستهی سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) است که در ادامه هر یک را به صورت بسیار مختصر تعریف میکنیم (+/+).
تعریف سئو داخلی
سئو داخلی را به زبان ساده میتوان به این صورت تعریف کرد:
وقتی از سئوی داخلی یا On-page SEO حرف میزنیم، منظورمان کار کردن روی همهی اصول، ابزارها و تکنیکها در وبسایت خودمان است؛ یعنی جاهایی که اختیار و کنترل کامل روی آنها داریم.
پس مثلاً وقتی روی عنوان اصلی مطلب و عناوین فرعی، کلمات کلیدی بهکار رفته در متن، لینک سازی داخلی، آدرس URL، ساختن یک سنگ زیربنا (Cornerstone)، افزایش سرعت سایت و یا کاهش بانس ریت وقت میگذارید، مشغول بهینه سازی داخلی سایت یا On-page SEO هستید.
تعریف سئو خارجی
احتمالاً با توضیحاتی که دربارهی سئو داخلی سایت ارائه شد، تعریف سئو خارجی سایت را حدس میزنید:
وقتی از سئوی خارجی یا Off-page SEO حرف میزنیم، منظورمان تلاش و تمرکز بر روی وضعیت محتوا و سایت ما از نگاه دیگران است؛ یعنی جاهایی که معمولاً اختیار و کنترل کامل روی آنها نداریم.
اگر در تعدادی از شبکه های اجتماعی اکانت ساختهاید و میخواهید با استفاده از الگوی هاب و اسپوک (قطب و اقمار) ترافیک را از جاهای دیگر به وبسایت خود بیاورید و از طرفی، به گوگل هم نشان دهید که در فضاهای دیگر هم سایت و مطلب شما اشاره شده، میتوانید این فعالیتها را بخشی از سئوی خارجی تلقی کنید.
همچنین اگر در وبلاگ و سایتهای دیگران کامنت میگذارید و به مطالب خودتان لینک میدهید؛ یا مطالبی را به عنوان مهمان در وبلاگ دوستانتان منتشر میکنید (تا به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نوشتههایتان اشاره شود)، باز هم در حال بهینه سازی سایت با تکنیکهای سئو خارجی هستید.
توجه داشته باشید که تفاوت سئو داخلی و سئوی خارجی صرفاً در این است که تلاشها در کدام قلمرو (داخل سایت یا بیرون آن) انجام میشود. اما در نهایت، همهی آنها از جنس بهینهسازی برای موتورهای جستجو هستند.
بنابراین، با وجودی که حرف زدن از تأثیر نسبی این دو دسته تکنیک، منطقی و قابل درک است، اما باید همواره به خاطر داشته باشیم که سئو داخلی و سئو خارجی مکمل یکدیگر هستند و موتورهای جستجو چنین تفکیکی را قائل نیستند و این بحث، صرفاُ یک طبقه بندی است.