آموزش سئو وبلاگ
سئو بلاگ چیست و چرا مهم است؟
#۱: تحقیق کلمات کلیدی
#۲: بهینه سازی پست وبلاگی
#۳: تنظیم افزونه های سئو
#۴: نکات پیشرفته
سئو وبلاگ چیست؟
سئو وبلاگ، فرآیند بهینه سازی محتوا ، ساختار سایت و کدهای HTML برای موتورهای جستجو است.
کارهای متداول مربوط به سئو وبلاگ شامل: تولید محتوای با کیفیت، نصب افزونهها، افزایش سرعت بارگذاری صفحات، بهینه سازی فاکتورهای تجربه کاربری سئو و لینک سازی داخلی میشود.
چرا سئو وبلاگ مهم است؟
یک وبلاگ، بیش از سایر سایتها به بازدیدکننده زیاد متکی است. موتورهای جستجو منبع ترافیک فوقالعاده مهمی برای وبلاگها هستند.
تا جایی که در یک بررسی جدید از بیش از ۱۰۰۰ وبلاگ نویس دیدیم که سئو ، سومین منبع ترافیکی مهم آنها بوده است. (درست بعد از ایمیل مارکتینگ).
پس اگر میخواهید یاد بگیرید که چطور وبلاگ خود را برای سئو بهینه کنید، به نکات زیر خوب توجه کنید.
آموزش سئو وبلاگ #۱: تحقیق کلمات کلیدی
هر پست وبلاگی که منتشر میکنید باید پیرامون یک کلمه کلیدی بهینه سازی شده باشد.
اگر پست خود را پیرامون تعداد زیادی کلمه کلیدی متفاوت که هدف جستجو متفاوتی دارند بهینه کنید، گوگل و بقیه موتورهای جستجو سردرگم میشوند و نمیفهمند که محتوا دقیقا درباره چه موضوعی است.
اما وقتی روی یک کلمه کلیدی تمرکز میکنید، گوگل به راحتی متوجه میشود که پست شما تنها درباره آن یک موضوع است.
بنابراین مرحله اول شما یافتن یک کلمه کلیدی اصلی برای پست هایتان است.
اگر وبلاگتان جدید است و تازه کار خود را شروع کردید، پیشنهاد میکنم اول بر روی کلمات کلیدی طولانی (Long tail keywords) تمرکز کنید. به این خاطر که عبارات طولانی خیلی رقابتی نیستند و در نتیجه رتبه گرفتن در آنها آسانتر است.
برای یافتن کلمه کلیدی طولانی، یک عبارت را در قسمت جستجوی گوگل تایپ کنید و کلمات کلیدی که گوگل در لیست پایین پیشنهاد میدهد را بررسی کنید.
در کل؛ تحقیق کلمات کلیدی از کلیدیترین مراحل نوشتن یک محتواست، یکی از ابزارهایی که در این زمینه به شما کمک میکند و سرعت و کارایی شما را بالا میبرد ابزار سئو کبوتر است.
با استفاد از آموزش زیر میتوانید کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید.
آموزش تحقیق کلمات کلیدی در سئو
دوره جامع سئو
آموزش سئو وبلاگ #۲: بهینه سازی پست وبلاگ
بعد از این که یک کلمه کلیدی طولانی انتخاب کردید، باید پست خود را پیرامون آن عبارت بهینه کنید.
نیازی نیست کلمه کلیدی خود را هزار بار در صفحه بکار ببرید! این کار گنجاندن کلمه کلیدی (keyword stuffing) نامیده میشود. گنجاندن کلمه کلیدی در گذشته زیاد استفاده میشد. اما امروزه ضررش بیشتر از فایدهاش است.
بجای آن، شما باید کلمات کلیدی خود را تنها در چند جایگاه کلیدی صفحه خود قرار دهید:
عنوان و تگ تایتل
در بیشتر CMSها (مثل وردپرس) در بالای پست، قسمتی برای نوشتن عنوان سئو وجود دارد.
شما باید کلمه کلیدی خود را در عنوان پست و تگ تایتل (title tag) صفحه خودتان قرار دهید.
برای مثال، من در صفحه سئو معنایی سایت، کلمه کلیدی هدف خود یعنی “سئو معنایی” را در عنوان پست و تگ تایتل قرار دادم.
در سئو وبلاگ، تگ تایتل مهمتر است و دلیلش این است که گوگل به عباراتی که در تگ تایتل صفحه نشان داده میشود، اهمیت بیشتری میدهد.
برخی افزونهها و قالبهای وردپرس از خود پست، تگ تایتل شما را میسازند.
پس کد HTML صفحه خود را مجددا بررسی کنید تا مطمئن شوید که کلمه کلیدی شما در تگ تایتلتان وجود دارد.
بخش مقدمه و نتیجهگیری
یکی از کارهایی که باید انجام بدهید این است که کلمه کلیدی خود را در اول و آخر (مقدمه و نتیجهگیری) پست تکرار کنید.
در تجربه من، قرار دادن کلمه کلیدی در این دو جایگاه مهم، میتواند کمی به سئو داخلی (On Page) کمک کند.
تگهای هدینگ H1 و H2 و H3
کلمه کلیدی خود را در تگ های هدینگ H1 و H2 و H3 بکار ببرید.
اکثر قالب های وردپرس بطور خودکار تایتل شما را H1 میکنند اما مثل تگ تایتل بهتر است آن را هم در کد HTML صفحه چک کنید تا مطمئن شوید.
به غیر از H1 حداقل یک عنوان فرعی شامل کلمه کلیدی در صفحه قرار دهید.
مثلا من حتما در چند تگ H2 مقالهام از کلمه کلیدی استفاده میکنم.
اینها تازه بخش کوچکی از کارهایی که میتوانید بکنید است! وقتی صحبت از سئوی داخلی (On Page) میشود، میتوانید تگ alt تصاویر، سرعت سایت ، رابط کاربری، عملکرد در موبایل و موارد دیگر را نیز بهینه کنید.
آموزش سئو نویسی
دوره سئو تخصصی
آموزش سئو وبلاگ #۳: تنظیم افزونه های سئو
وردپرس، ویکس و… همه این برنامهها ادعا می کنند که برای سئو بهینه سازی شدهاند.
اما مهم نیست که هر کدام چقدر بهینه باشند، معمولا برای بهتر شدن به یک پلاگین یا افزونه سئو نیاز دارند.
Yoast SEO به مراتب مشهورترین افزونه سئو برای وردپرس است. اما All In One SEO و RankMath هم گزینههای خوبی هستند. در مقاله آموزش سئو وردپرس با Yoast در این مورد توضیحات لازم را دادهام.
تقریباً برای هر پلتفرم وبلاگ نویسی دیگری هم افزونههای سئو مشابهی وجود دارند.
این که دقیقا کدام افزونه را استفاده کنید خیلی مهم نیست. نکته مهم این است که از انواع صحیح آنها در وبلاگ خود استفاده کنید.
به طور مشخص شما به افزونههایی احتیاج دارید که:
به شما در بهینه سازی تگهای عنوان و توضیحات کمک کند: به کمک آنها میتوانید تایتل و متا دسکریپشن بهینه شده برای سئو بنویسید.
نقشه سایت را بسازد: نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک میکند تا تمام پستها و صفحات وبلاگ شما را پیدا کنند.
مدیریت خزش و ایندکس صفحه: باید ابزاری در اختیار شما قرار دهند تا به راحتی صفحات و پستهایی را که نمیخواهید موتورهای جستجو ایندکس کنند، noindex کنید.
فشرده سازی تصاویر برای سرعت بیشتر: سرعت صفحه به طور مستقیم رتبه شما را تغییر نمیدهد. اما صفحات با بارگذاری سریع میتوانند مفید باشند.
بعد از این که افزونه خود را انتخاب کردید، حالا باید به فکر این کارها باشید.
قرار دادن وبلاگ در یک زیر پوشه
اگر وبلاگ شما همان سایت اصلی شماست، جایی برای نگرانی نیست، اما اگر فعالیت اصلیتان چیز دیگریست و وبلاگ بخشی از سایت شماست، وبلاگ خود را کجا باید قرار دهید؟
در گذشته، مردم وبلاگهای خود را در زیردامنه قرار میدادند مثل این:
blog.example.ir
ولی مشخص شد، زیر دامنهها چندان مناسب سئو نیستند.
در عوض، بهتر است وبلاگ خود را در یک زیر پوشه، مانند این، قرار دهید.
example.ir/blog
درواقع این همان کاری هست که ما در سایتمان انجام دادیم!
https://safine.net/seo-blog/
در رابطه با تاثیر اینکار میتوان به این نمونه اشاره کرد: John Doherty وبلاگ یکی از مشتریهای خود را از یک زیر دامنه به یک زیر پوشه منتقل کرد و با این کار به افزایش ۹۸ درصدی ترافیک گوگل آنها کمک کرد!
آموزش سئو تکنیکال
دوره جامع سئو
افزونه های ساخت ریچ اسنیپت
ریچ اسنیپپت اطلاعات مهم از یک صفحه وب است که در نتایج گوگل به نمایش در میآید. انواع رایج ریچ اسنیپپت شامل: FAQ، ریتینگ استار، دستورالعملها و رویدادها هستند.
ریچ اسنیپتها باعث میشوند سایت شما در نتایج گوگل متمایز نمایش داده شود و کلیک بیشتری دریافت کند.
برای اینکه پستهای وبلاگ شما در نتایج گوگل با ستاره و FAQ به نمایش درآیند میتوانید از افزونه فول اسکیما استفاده نمایید.
استفاده از آدرسهای همیشه سبز (Evergreen URLs)
URL های وبلاگ می توانند بسیار طولانی باشند و همانطور که میشد حدس زد، URLهای طولانی برای سئو خوب نیستند.
url چیست
طبق تحقیقات انجام شده بین URLهای کوتاه و رتبههای بهتر در گوگل ارتباط وجود دارد.
به همین دلیل است که من URLهای کوتاه و اختصاصی را برای هر پست توصیه میکنم.
بسیاری از پلتفرمهای وبلاگ نویسی (از جمله وردپرس)، URLها را بر اساس عنوان وبلاگ شما تولید میکنند، اما به سادگی میتوانید URL خود را ویرایش و کوتاهتر کنید.
فقط حواستان باشد که URL شما حاوی کلمه کلیدی باشد.
اما این تنها مشکل URL های طولانی نیست: بسته به نحوه راهاندازی وبلاگ شما، ممکن است URL پستهای شما شامل تاریخ باشد که این URLتان را شلوغ میکند که در نتیجه میتواند به سئوی شما آسیب بزند.
همچنین باعث میشود پستهای قدیمی شما، قدیمی به نظر برسند، حتی اگر به عقب برگردید و محتوای قدیمی خود را به روز کنید، تاریخ درون URL همچنان همان باقی میماند.
یک URL سفارشی و همیشه سبز برای هر پست این مشکلات را ندارد. مانند این:
example.ir/evergreen-url-good-for-seo/
متا دسکریپشن منحصربهفرد بنویسید
با مطالعه و تجزیه تحلیل بیش از ۵ میلیون نتیجه جستجوی گوگل، یکی از جالبترین یافتهها این بود که متا دسکریپشن یا توضیحات متا میتواند نرخ کلیک را در نتایج گوگل افزایش دهد.
اگر صفحه شما فاقد متا دسکریپشن باشد، گوگل توضیحات متا را بر اساس محتوای صفحه شما ایجاد میکند، گاهی اوقات دسکریپشنی که گوگل میسازد افراد را تشویق میکند که کلیک کنند اما در بیشتر مواقع، دسکریپشن دست نویس بسیار بهتر عمل میکند.
لازم نیست کلمه کلیدی خود را در متا دسکریپشن وارد کنید. گوگل در الگوریتم خود از آن استفاده نمیکند. استفاده از کلمه کلیدی در متا دسکریپشن صرفاً برای افزایش CTR سئو (Click through rate) مناسب است؛ که البته بسیار مهم است.
لینک سازی داخلی بین پستها
به دنبال یک تکنیک آسان سئو کلاه سفید هستید که واقعا کار کند؟ لینک سازی داخلی بین پستهای مختلف را امتحان کنید.
لینک سازی چیست
سادهترین راه برای لینکدهی داخلی این است که هر زمان که مطلب جدیدی منتشر میکنید، این فرآیند ۲ مرحلهای را انجام دهید:
ابتدا ۵ تا ۱۰ لینک داخلی به پستهای دیگر بدهید. این لینکها باید به پستهای قدیمی سایت داده شوند.
دوم، ۵ تا ۱۰ لینک داخلی از پستهای قدیمی به پست جدید خود بدهید.
زمانی که دارید اینکار را میکنید مطمئن شوید از انکر تکست مناسبی استفاده میکنید که پست شما را توصیف میکند. بنابراین به جای انکر تکستی مانند: “این مقاله” از “آموزش سئو وبلاگ” استفاده کنید.
نقشه سایت ایجاد کنید
یکی از ویژگیهای وبلاگها این است که از آنجایی که آنها مطالب جدید زیادی منتشر میکنند، رباتهای گوگل معمولاً زیاد آنها را خزش میکنند.
اما برای اینکه Google بهتر بتواند همه پستهای شما را پیدا و ایندکس کند، توصیه میکنم از نقشه سایت استفاده کنید. نقشه سایت به زبان ساده فهرستی است که به تمام پستها و صفحات شما لینک میدهد.
بسیاری از افزونههای سئو به طور خودکار نقشه سایت را برای شما ایجاد میکنند. به عنوان مثال، Yoast افزونهای ایجاد کرد که اینکار را میکند و به پستها و صفحات لینک میدهد.
صحبت از صفحات شد، یکی دیگر از دلایل استفاده از نقشه سایت این است که برخلاف پستهای وبلاگی که در فید وبلاگ شما نمایش داده میشوند، صفحات گاهی اوقات میتوانند در سایت گم شوند.
این می تواند پیدا کردن آنها را برای موتورهای جستجو دشوار کند. لینک داخلی میتواند تا حدودی به آن صفحات کمک کند اما باز هم بهتر است که صفحات خود را در نقشه سایت اضافه کنید.
سئو تکنیکال چیست
دوره جامع آموزش سئو
آموزش سئو وبلاگ #۴: نکات پیشرفته
در ادامه آموزش سئو سایتهای وبلاگی به نکات مهمی اشاره خواهم کرد.
استفاده از سرچ کنسول
سرچ کنسول یک ابزار سئو ضروری برای هر وبلاگ نویس است. ویژگیهای بدرد بخور زیادی در (Google Search Console) وجود دارد اما برای وبلاگ نویسی فقط چند ویژگی هستند که باید به آنها توجه کنید.
اولین مورد، گزارش عملکرد است، این گزارش تمام کلماتکلیدی که در حال حاضر با آنها در گوگل رتبه دارید (و اینکه چند نفر روی نتیجه شما کلیک میکنند) را به شما نشان می دهد.
علاوه بر آن میتوانید بخشهای «Coverage» و «Sitemap» را بررسی کنید.
ویژگی Coverage به شما نشان میدهد که در حال حاضر چند صفحه سایت در گوگل ایندکس شده است.
و ویژگی Sitemap آخرین نقشه سایتی را که گوگل دیده است به شما نشان میدهد. همچنین به شما این امکان را میدهد تا نقشه سایت جدیدی ارسال کنید.
دوره جامع سئو
نرخ پرش (Bounce Rate) خود را کاهش دهید
نرخ پرش (bounce rate) یک درصد است از کاربرانی که وارد یک صفحه سایت میشوند و بدون اینکه وارد صفحه دیگری از سایت شوند از سایت خارج میشوند. اینکه نرخ پرش یک فاکتور رتبه بندی گوگل است یا خیر، جای بحث دارد.
تعداد کمی از مطالعات در این زمینه بین نرخ پرش و رتبه بندی ارتباط پیدا کردهاند.
یعنی نمیتوان به قطع یقین گفت، اما خب هیچ ضرری هم در کاهش دادن نرخ پرش وجود ندارد و می تواند به بهبود سئو شما هم کمک کند!
بهترین راه برای کاهش نرخ پرش سایت شما، انتشار محتوایی است که به جستجوگران آنچه را که میخواهند میدهد. (به عبارت دیگر: محتوایی که جستجوگر را به هدفش میرساند)
وقتی کسی پست شما را باز کند و با خود بگوید: “عالیه این دقیقاً همون چیزیه که دنبالش بودم!” قطعا مطالب شما را خواهد خواند.
اما اگر پست شما آن چیزی که دنبالش بود نباشد احتمالا از آن خارج میشود. (نرخ پرش!).
و اگر تعداد زیادی پرش کنند، گوگل متوجه خواهد شد و رتبه شما را پایین میآورد.
به غیر آن، توصیه می کنم روی طراحی وبلاگتان هم تمرکز کنید.
کاربران در عرض چند ثانیه تصمیم می گیرند که در وبلاگ شما بمانند یا آن را ترک کنند. و زمانی که وبلاگ شما حرفهای و جذاب به نظر برسد، احتمال بیشتری وجود دارد که بمانند. دادههای Google Analytics هم این امر را تایید میکند.
محتوای لینک خور منتشر کنید!
تا اینجای کار وبلاگ شما برای موفقیت در سئو آماده شده است ولی حتی اگر محتوایی شگفت انگیز و عالی در سطح جهانی هم داشته باشد و تمام تکنیکهای سئو موجود در دنیا را هم اعمال کرده باشید، بازم برای اینکه وبلاگ شما در گوگل رتبه بگیرد، باید بک لینک زیادی بسازید.
خوشبختانه، از آنجایی که برای یک وبلاگ میخواهید بک لینک سازی کنید، لینک گرفتن زیاد کار سختی نیست! هر چه باشد، شما به طور مداوم محتوای خوب و با کیفیت بالا منتشر میکنید. دقیقا همان محتوایی که سایر وبلاگ نویسان دوست دارند به آن لینک بدهند.
و اگر هدف اصلی شما از بازاریابی محتوا ساخت بک لینک است؛ پیشنهاد میکنم به این توجه کنید:
تجزیه و تحلیل بیش از ۹۰۰ میلیون پست نشان داد که این نوع از محتواها لینکهای بیشتری نسبت به میانگین دارند.
دوره جامع سئو
این بدان معنا نیست که شما فقط باید اینگونه پستها را منتشر کنید. اما وقتی صحبت از لینک سازی میشود، این فرمتها بهترین عملکرد را دارند.
سوالات متداول
سئو وبلاگ به طور خلاصه به چه بخشهایی تقسیم میشود؟
تحقیق کلمات کلیدی
بهینه سازی پستها
بهینه سازی تکنیکال
تنظیم افزونه های سئو
بهترین افزونهها برای سئو وبلاگ چیست؟
یواست: سئو تکنیکال
فول اسکیما: تولید ریچ اسنیپت
wp-rocket: افزایش سرعت
سخن پایانی
در آموزش سئو وبلاگ آموختید؛ چگونه یک سایت وبلاگی را سئو کنید. سایتهای وبلاگی کاملا به محتوا متکی هستند و نیاز مبرمی به ترافیک موتورهای جستجو مخصوصا گوگل دارند. بنابراین سئو سایت وبلاگی یک الزام است و نه انتخاب.
همه اینهایی که در این آموزش گفتم؛ کارهای مهمی است که باید برای سئو وبلاگ خود انجام دهید.