آموزش ساختار سازی سایت در سئو: صفر تا صد

سایت شما باید ساختار مشخصی داشته باشد. در غیر این‌صورت؛ فقط مجموعه‌ای بهم‌ریخته از صفحات و پست های وبلاگ در کنار یکدیگر خواهد بود. کاربران شما برای پیمایش در سایت شما و کلیک کردن از یک صفحه به صفحه دیگر‌، به این ساختار نیاز دارند. گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز از این ساختار استفاده می‌کنند تا متوجه شوند کدام صفحات و موضوعات سایت شما مهم است و کدام از اهمیت کمتری برخوردارند.

بخش۱: آشنایی مختصر با ساختار سازی سایت در سئو
بخش ۲: دسته‌بندی موضوعات مهم سایت
بخش ۳: پیاده‌سازی ساختار روی URL
بخش ۴: پیاده‌سازی ساختار توسط لینک‌های داخلی
بخش ۵: نگهداری و بهینه‌سازی

آموزش ساختار سازی سایت #۱: آشنایی با ساختار سازی سایت
در یک وب سایت، مطالب متنوعی با موضوعات مرتبط به هم وجود دارد که متشکل از صفحات مقاله، محصول، صفحات طبقه‌بندی (دسته‌بندی و تگ) و… است. این صفحات باید تحت یک ساختار منظم و قابل درک برای کاربران و موتورهای جستجو قرار بگیرند.
تصویر زیر مربوط به وب‌مستر گوگل می‌باشد.

گوگل در تصویر بالا تصریح کرده است که: ساختارسازی صحیح سایت از نظر سئو، علاوه بر اینکه به مخاطبان ما کمک می‌کند تا راحت‌تر در سایت ما مطالب مورد نظرشان را پیدا کنند، به گوگل هم کمک می‌کند تا مطالب سایت ما را بهتر رصد کنند، صفحات مهم را شناسایی کنند و در نتیجه صفحات سایت ما رتبه بهتری در گوگل میگیرند.

تمام محتوایی که در یک سایت قرار می‌گیرد باید دارای دسته‌بندی باشد. یعنی اگر ما در حوزه بازاریابی قرار است در سایت مطلب بنویسیم، باید ابتدا دسته بندی مطالب را مشخص کنیم. مثلا: بازاریابی اینترنتی، بازاریابی سنتی و…
چنانچه یک وب‌سایت دارای محتوای زیادی باشد می‌تواند زیر دسته نیز داشته باشد. که در آن صورت به سلسله  مراتب سایت افزوده می‌شود.
با ساختارسازی اصولی به گوگل کمک می‌کنیم تا موضوعات اصلی سایت و صفحات مهم سایت ما را متوجه شود. اگر گوگل موضوعات سایت ما را آن طور که ما می‌خواهیم متوجه شود به راحتی صفحات ما را ایندکس می‌کند و در نتایج جستجو بالا می‌آورد.
ساختار ایده‌آل برای اکثر سایت‌ها کدام است؟
در آموزش ساختار سازی سایت،  با نکات زیادی آشنا خواهید شد؛ اما ابتدا با هم ببینیم در نهایت به کجا باید برسیم و ساختار ایده‌آل کدام است؟
تصویر زیر نمایانگر یک ساختار مناسب برای سایت است. این نوع ساختار که به آن سلسله مراتبی نیز گفته می‌شود برای اکثر سایت‌ها مناسب است.

سایت‌های بزرگتر که روی چندین موضوع متفاوت و به صورت عمیق کار می‌کنند، می‌توانند زیر دسته هم داشته باشند. البته همانطور که عرض کردم، حالت بهینه این است که فقط یک سطح دسته‌بندی داشته باشید، اما شاید بعضی اوقات نیاز باشد که زیر دسته هم داشته باشید.
در مقاله زیر به صورت کامل این موارد را بررسی کرده‌ام.

ساختار سایت چیست

آموزش ساختار سازی سایت #۲: دسته‌بندی موضوعات سایت
اولین کار برای ساختارسازی سایت این است که موضوع یا موضوعات اصلی سایت خود را دسته‌بندی کنیم. در واقع در قسمت دسته‌بندی موضوعات، تئوری چیده می‌شود و در گام‌های بعد اجرا می‌شود.
برای دسته بندی موضوعات ابتدا باید موضوعات اصلی سایت خود را مشخص کنیم و سپس موضوعات یا صفحات زیر مجموعه آن‌ها را مشخص کنیم.
یافتن موضوعات سایت باید با توجه به جستجوی کاربران در گوگل انجام شود. در آموزش تحقیق کلمات کلیدی به طور کامل توضیح داده‌ام که چطور باید موضوعات و کلمات کلیدی مهم و استراتژیک سایت را پیدا کرد.
مثلا سایتی که؛ هم مقالات دارد، هم محصولات دارد و هم خدمات؛ کل سایت به ۳ قسمت تبدیل می‌شود (مقالات، خدمات و محصولات). حالا باید مشخص شود مثلا در قسمت محصولات چه دسته‌بندی‌هایی قرار است وجود داشته باشد.
به نظر شما در دسته‌بندی موضوعات سایت چه افرادی موفق‌تر عمل می‌کنند؟ به نظر من؛ تخصص در حوزه مربوطه حرف اول و آخر را می‌زند. هر چقدر تخصصتان در حوزه کاریتان بیشتر باشد، دسته‌بندی‌تان بهتر خواهد بود.
چنانچه به هر دلیلی نمی‌توانید موضوعات سایت خود را دسته‌بندی کنید، چند راهکار وجود دارد.

از سایت‌های دیگر ایده بگیرید. منظور از سایت‌های دیگر، سایت‌های پیشرو و موفق در حوزه کاریتان هستد.
اگر در حوزه شما سایت باشخصیتی وجود ندارد که از آن ایده بگیرید؛ موضوعات را بزرگ دسته‌بندی کنید. مثال: دو موضوع “لباس مردانه” و “لباس مردانه اسپرت” دارید. اگر نمی‌توانید در این ۲ دسته تفاوتی ایجاد کنید، هر دوی آن‌ها را یک دسته کنید.

آموزش ساختار سازی سایت #۳: پیاده‌سازی ساختار روی URL
تا به اینجا همه چیز روی کاغذ است. وقتی این ساختار نمایانگر می‌شود که روی URL سایت پیاده شود.
ساختار URL‌ یا ساختار آدرس صفحات سایت، مهم‌ترین آیتم نمایانگر ساختار سایت ما به گوگل و سایر موتورهای جستجو است. به زبان ساده‌تر؛ مهم‌ترین فاکتوری که گوگل بر اساس آن ساختار را متوجه می‌شود آدرس صفحات یا URL است.
۳ نوع URL
به صورت کلی ما سه نوع URL داریم.
۱. ‏URL های بی معنی – این URL ها معنی خاصی ندارند. مثلاً یک صفحه داریم درباره گوشی اپل و آدرس صفحه‌مان ربطی به گوشی اپل ندارد. این آدرس ها معمولا تعدادی حروف، اعداد و یا پارامتر هستند که هیچ ربطی به موضوع صفحه ندارند. این نوع URL برای سئو مناسب نیست.
example.com/?id=1234&c=abcd
۲. URL مبتنی بر فرمت – در این نوع آدرس‌دهی، پوشه‌سازی بر اساس فرمت محتوا است. در مثال زیر؛ هر صفحه‌ای که بعد بلاگ قرار بگیرد، یک پست وبلاگی است.
example.com/blog/page/
example.com/product/page/

۳. ‏URL مبتنی بر موضوع –  ما میتوانیم URL ها را طوری درست کنیم که به گوگل بفهمانیم این صفحه زیر مجموعه یک موضوع خاص است. در مثال زیر فقط کتاب‌ها باید در زیر این پوشه قرار بگیرند.
example.com/books/seo-books/link-building/
example.com/books/link-building/

به مثال‌های زیر دقت کنید تا به صورت کامل متوجه منظورم شوید:
example.com/apple/ ::‌ از نظر گوگل،‌ هر صفحه‌ای‌ که تحت این پوشه قرار بگیرد مربوط به اپل است
example.com/apple/iphone/ ::‌ از نظر گوگل،‌ هر صفحه‌ای‌ که تحت این پوشه قرار بگیرد مربوط به اپل و دسته آیفون است
example.com/blog/ ::‌ از نظر گوگل،‌ هر صفحه‌ای‌ که تحت این پوشه قرار بگیرد یک پست وبلاگ است
احتمالا این سوال در ذهنتان است که کدام گزینه بهتر است؟
پاسخ این است که هر کدام مزایا و معایبی دارند.

در آدرس‌های مبتنی بر فرمت؛‌ دستمان بازتر است. مثلا اگر یک پست وبلاگی می‌نویسیم،‌ نگران نیستیم تحت کدام موضوع قرار بگیرد. همینکه این پست وبلاگی است کافی است تا تحت پوشه پست وبلاگی قرار بگیرد.
در آدرس‌دهی مبتنی بر موضوع؛ دستمان کمی بسته است. خیلی باید مراقب باشیم، صفحات را دقیقا در پوشه مربوط به خود قرار دهیم. اما در این نوع پوشه‌بندی چون نام پوشه؛ دقیقا نام موضوع است، یک مزیت برای رتبه‌بندی محسوب می‌شود.

باید در نظر داشته باشید که آدرس‌دهی سایت با توجه به وسعت موضوعات سایت فرق می‌کند. یعنی ما یک نوع ساختار را برای همه سایت‌ها نمی‌توانیم پیشنهاد کنیم. همچنین در یک سایت می‌توان از هر دو نوع این ساختار استفاده کرد.
از نظر گوگل؛ صفحات سایت هر چقدر به دامنه نزدیک‌تر باشند از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. سلسله مراتب سایت از نظر گوگل در آدرس‌های سایت خود را نشان می‌دهد. به مثال زیر توجه نمایید:
https://example.com/ :: سطح ۱
https://example.com/category/ :: سطح ۲
https://example.com/category/sub-category/ :: سطح ۳
https://example.com/category/sub-category/page/  :: سطح ۴

۲ نکته مهم در مورد URL بهینه

سعی کنید URL هایی که برای صفحاتتان انتخاب میکنید کوتاه باشد یعنی به اندازه‌ای باشد که در صفحه مرورگر کاربر مشخص باشد. گوگل هم ‏URL کوتاه را بهتر از URL طولانی مورد توجه قرار میدهد.
سعی کنید URL شما انگلیسی باشد اگر سایتتان حتی فارسی هست سعی کنید واژه مترادف عنوان صفحه را پیدا کنید و ترجمه انگلیسی آن را در URL صفحه قرار بدهید. کرکتر کدهای URL های انگلیسی بسیار کوتاه‌تر هستند. البته گاهی اوقات مجبور می شویم از URL‌ های فارسی هم استفاده کنیم.

آموزش ساختار سازی سایت #۴: پیاده‌سازی ساختار در لینک‌های داخلی
لینک‌های داخلی نقش اصلی در ساختارسازی سایت را بازی می‌کنند. لینک سازی داخلی در سایت ما باید به گونه‌ای باشد که مهم‌ترین صفحات ما بیشترین لینک را دریافت کنند.
از نظر گوگل؛ هر صفحه‌ای که لینک بیشتری دریافت کند، صفحه مهم‌تری در سایت به حساب می‌آید. ساختارسازی لینک‌های داخلی به کاربران نیز کمک می‌کند محتوای مورد نظر خود را با کم‌ترین کلیک پیدا کنند.
در یک وب‌سایت، قسمت‌هایی وجود دارند که در تمام صفحات سایت تکرار می‌شوند (مانند منوها) پس لینک‌هایی که در این صفحات قرار بگیرند، در تمام صفحات تکرار می‌شوند.
از سوی دیگر گروهی از لینک‌های داخلی فقط در یک صفحه وجود دارند (لینک‌های درون مقالات). تمام این لینک‌های داخلی باید مبتنی بر اصول ساختارسازی سایت در سئو باشند.
در ادامه آموزش ساختارسازی سایت، نحوه مدیریت لینک‌های داخلی را بررسی می‌کنیم.
صفحه اصلی
صفحه اصلی شاهرگ سایت است. از این رگ باید هدایت افراد به قسمت‌های مختلف انجام شود. هر صفحه‌ای از سایت ما که از صفحه اصلی به آن لینک بدهیم در واقع به گوگل و حتی کاربران می‌گوییم که آن صفحه برای ما مهم است.
پس در صفحه اصلی خیلی واضح و طوری که کاربران سایت به راحتی متوجه شوند موضوعات اصلی سایت را زیر هم می‌چینیم. هر جا که نیاز بود از متن استفاده می‌کنیم و هر جا که نیاز بود از عکس استفاده می‌کنیم و به صفحات مهم سایت لینک می‌دهیم.
از آنجا که بیشتر بک لینک های دریافتی یک سایت به صفحه اصلی هستند، خیلی مهم است که صفحه اصلی به صفحات مهم لینک داشته باشد تا لینک جویس به صفحات مهم تزریق شود.
منوها
منوی اصلی سایت نیز در تمام صفحات قابل دید و دسترس است. از آنجا که منوی اصلی معمولا در بالای سایت قرار می‌گیرد لینک آن (از نظر گوگل) از ارزش بیشتری برخوردار خواهد بود.
پس در منوی اصلی هم همان کار را انجام می‌دهیم که در صفحه اصلی انجام دادیم. یعنی از منوی اصلی سایت به صفحات مهم سایت و سرشاخه‌های سایت لینک می‌دهیم.
لینک های مهم سایت را در منو قرار دهید
مطالب سایتتان را دسته‌بندی کنید و سر شاخه هر مطلب را در منو قرار دهید. اگر سایت شما فروشگاه آنلاین است، بسته به وسعت محصولات شما منوها متغیر خواهند بود.

آموزش سئو سایت فروشگاهی
سئو سایت

یعنی می‌توانید هر دسته را یک آیتم منو کنید، اگر دسته‌های سایتتان زیاد هستند،‌ دسته‌های مهم را در منو قرار دهید و یک لینک به وبلاگ هم داشته باشید.
بهینه کردن چیدمان منوهای سایت باعث می‌شود تا کاربران با کلیک روی هر آیتم وارد آن بخش شوند و مطالب را به راحتی پیدا کنند.
مسیر صفحه یا (Breadcrumbs)
حتما دیده‌اید وقتی در سایتی قرار دارید و مطلبی می‌خوانید در بالا یا پایین مقاله زنجیره‌ای از صفحات به هم پیوسته وجود دارد که در واقع مسیر صفحه سایت است.

این مسیر به کاربر و همچنین گوگل کمک می‌کند تا سریعتر و بهتر صفحات را پیمایش کنند و به مقصد برسند. البته بردکرامپ کاربردهای بیشتری در سئو دارد که در مقالات آتی سایت سفینه بیشتر به این موضوع خواهم پرداخت.
درون محتوا
تا کنون، بیشتر در مورد لینک‌های گسترده صحبت کردیم. اما بخش بسیار مهم لینک‌های داخلی مربوط به لینک‌های متنی در متن مقالات یا محصولات شما است.
نکته اصلی در لینک‌‌های متنی این است که لینک‌های داخلی باید مرتبط به محتوای صفحه باشند. یعنی جالب نیست از متن صفحه‌ای که درباره “کامپیوتر” نوشته شده، به صفحه‌ای که در مورد “مبلمان” است لینک بدهید.
صفحات متنی یک سایت، در نهایت به دو گروه صفحات فروش (مانند: محصول یا خدمات) و صفحات آموزشی (مانند: مقاله آموزشی) تقسیم می‌شوند. لینک‌دهی داخلی در این دو نوع صفحه کمی متفاوت از یکدیگر است.
صفحه مقاله
مقالات این امکان را به شما می‌دهند در مورد تمام موضوعاتی که می‌خواهید برای آنها رتبه بگیرید، مطلب بنویسید. نکته مهم اینجاست که در هر مقاله باید طبق اصول ساختارسازی سایت لینک‌دهی را انجام دهید.
روش کار به این صورت است که برای هر موضوع که می‌خواهید در آن رتبه بگیرید یک مقاله جامع (مقاله ستون) بنویسید. سپس پستهای مختلفی درباره زیر موضوعات آن موضوع بنویسید.
سپس از هر مقاله مرتبط به مقاله ستون خود لینک دهید و از مقالات ستون به مقالات زیر مجموعه لینک دهید. به این ترتیب مهمترین صفحات شما بیشترین لینک‌ها را دارند.
صفحات محصول
روش کار در صفحات محصول کمی متفاوت است. صفحات محصول باید برای فروش طراحی شوند. بنابراین در متن این صفحات نباید لینک به صفحات دیگر وجود داشته باشد. چرا که کاربر ممکن است از صفحه خارج شود و فروش اتفاق نیفتد.
در صفحات محصول می‌توان لینک‌سازی را در زیر صفحه انجام داد. حتما دیده‌اید در سایت‌های فروشگاهی؛ در انتهای صفحه قسمتی تحت عنوان محصولات مرتبط یا محصولات پر فروش قرار دارد. در این قسمت‌ها می‌توان لینک‌سازی را انجام داد.
بعد از پیاده‌سازی ساختارسازی سایت در لینک‌های داخلی، دیگر نباید صفحه‌ای وجود داشته باشد که لینکی دریافت نکرده باشد (صفحه یتیم Orphan Page).
آموزش ساختار سازی سایت #۵: نگهداری و بهینه‌سازی
وقتی تمام مراحل ساختارسازی سایت را انجام دادیم؛ باید مراقب باشیم این وضعیت به هم نریزد و در صورت وجود اشکال؛ برطرف و بهینه شود. در ادامه به چند نکته در این مورد اشاره خواهم کرد.
لینک‌های شکسته (Broken Link) را ترمیم کنید
هر چند وقت یکبار باید بررسی کنید لینک شکسته در سایت شما وجود نداشته باشد. لینک‌های شکسته لینک‌هایی هستند که کاربر با کلیک بر روی آن به یک صفحه از سایت هدایت می‌شود که وجود ندارد و با ارور مواجه می‌شود.
این لینک های خراب و شکسته، برای پیمایش کاربر و ربات‌های گوگل ناامیدکننده هستند. وقتی کاربر روی یکی از این لینک‌ها کلیک می‌کند و به ناکجاآباد می‌رود با احساس خیلی بدی مواجه می‌شود.
درصد بالایی از لینک های شکسته به علت تغییر آدرس صفحات سایت است. اگر با لینک های شکسته مواجه شدید آن را به صفحه واقعی آن مطلب هدایت کنید.
برای اینکار ابزارهایی نیز موجود هستند. وب‌سایت brokenlinkcheck به صورت رایگان لینک‌های خراب شما را پیداکرده و به شما نشان می‌دهد.
محتواهای قدیمی را چک کنید
وب‌سایت‌هایی که سال‌ها از فعالیت آن‌ها می‌گذرد، احتمالا محتواهایی دارند که اصول ساختارسازی سایت در آن‌ها رعایت نشده است. این نوع محتواها باید بررسی شوند و روی آن‌ها تجدید نظر صورت بگیرد. چنانچه موضوع محتوا، کاملا منسوخ شده است؛ آن صفحه باید حذف شود. اما اگر قابلیت آن را داشت که با مطلب جدید بروزرسانی شود و با ساختار جدید هماهنگ شود باید این اتفاق بیفتد.
چنانچه تصمیم گرفتید محتوایی را حذف کنید، باید آن را با متود ۴۱۰ مشخص کنید.
نتیجه گیری
در مقاله آموزش ساختارسازی سایت سعی کردم به صورت گام به گام مراحل ساختار سازی سایت را آموزش دهم. لطفا به این آموزش رای دهید.

دوره جامع سئو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *